Grafian Huiput Creative Festivalin koko ohjelma julkistettu

Luovan suunnittelun tärkein kokoontuminen, Huiput Creative Festival järjestetään 11.5. Clarion-hotellissa Jätkäsaaressa. Tapahtuman kaikki esiintyjät ja aikataulu on nyt julkistettu. Pääesiintyjä on Anna Kulachek ja muita ulkomaisia huippuja edustavat mm. Ines Alpha, Ateljé Altmann, Daan Roosegaarde ja Bielke&Yang. 

Nyt kuudetta kertaa järjestettävä Huiput Creative Festival tuo Jätkäsaareen joukon visuaalisen viestinnän ja luovan suunnittelun kansainvälisiä kärkinimiä. Puheenvuorojen lisäksi tapahtumassa on runsaasti erilaista luovaa tekemistä työpajojen muodossa. Vuoden 2022 teemana on RECREATE ja tapahtuman juontaa Saimi Hoyer. Huiput-festivaali oli tarkoitus järjestää jo maaliskuun alussa, mutta koronatilanteen vuoksi se siirrettiin toukokuulle. Tämä aiheutti muutoksia ohjelmaan: Paula Scher ja Apartamento Studios pääsevät esiintymään vasta ensi vuoden festivaaleilla.

Tämän vuotisen festivaalin pääesiintyjäksi on vahvistettu newyorkilainen graafinen suunnittelija Anna Kulachek. Ukrainalaislähtöinen Kulachek on työskennellyt vuodesta 2014 Media-, arkkitehtuuri ja muotoiluinstituutti Strelkan (Moskova) taiteellisena johtajana. Työssään hän on vastannut Strelkan yleisö- ja koulutusohjelmien visualisoinnista sekä kustantamo Strelka Pressin taiteellisesta johtamisesta. Kulachekin asiakkuuksiin lukeutuvat mm. MoMa, La Triennale di Milano, Nike, Apple, Calvin Kline sekä Prada. Viime vuosina Anna Kulachek on omistautunut taiteen luomiseen ja uusien metaforien etsimiseen graafisessa suunnittelussa. Puheenvuorossaan Shape Exploration hän tulee kertomaan tekemistään kokeiluista ja tutkimuksista.

Ateljé Altmann (AA) toimii laajasti niin identiteetti- ja pakkaussuunnittelun, julkaisujen kuin myös infografiikan parissa. Studiolla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus muotoilualalta ja heidän työnsä edustaa selkeyttä ja eleganttia yksinkertaisuutta. Yhdeksi Ateljé Altmannin ydinosaamisalueiksi lukeutuu julkaisusuunnittelu. Muiden heidän aiemmin suunnittelemien julkaisujen, kuten Acne Paperin ja L’uomo Voguen, lisäksi Christian ja Janik tulevat esittelemään puheenvuorossaan case-esimerkkinä Vogue Scandinavian. Puheenvuorossaan Christian Altmann sekä Janik Sandbothe kertovat Vogue-brändin uudelleenluomisesta Skandinavian markkinoille.

Hollantilainen taiteilija ja innovaattori Daan Roosegaarde on luova ajattelija ja suunnittelija, joka tutkii ihmisten, teknologian ja ympäristön välistä suhdetta. Hän työskentelee yhdessä muiden suunnittelijoiden ja insinöörien kanssa luoden parempaa tulevaisuutta. Studio Roosegaarde rakentaa mm. älykkäitä kestäviä prototyyppejä tulevaisuuden kaupunkeja varten. ”En usko utopiaan. Uskon protopiaan: prototyyppimaailmaan, jota kehitämme askel askeleelta”, julistaa Roosegaarde.

Pariisilainen digitaiteilija Ines Alpha aloitti 3D-kokeilunsa työskennellessään kauneus- ja muotialalla taiteellisena johtajana. Alpha haastaa meikkitaiteen rajoja ja työskentelee digitalisoitujen kehojen parissa. Hän tutkii voimaantumista internet-aikakaudella luomalla omia eteerisiä ja futuristisia​​töitä sekä AR-asusteita. Kuinka digitaalisessa todellisuudessa luotu kauneus tuodaan takaisin fyysiseen maailmaan? Ines Alphan työ perustuu meikin ja kauneuden rajojen venyttämiseen ja rikkomiseen. Hän ei yritä toistaa sitä, mikä on mahdollista fyysisessä maailmassa, vaan luo uusia visioita ja todellisuutta digitaalisten ohjelmistojen rajattomien mahdollisuuksien avulla.

Olipa kyse työskentelystä aktivismin tai popkulttuurin kentällä, saksalainen graafinen suunnittelija Anja Kaiser etsii jatkuvasti uusia keinoja parantaa yhteiskuntaa välineinään graafinen suunnittelu, taide, musiikki ja digitaalisuus. Kaiserin radikaalia estetiikkaa edustavat julisteet, animoidut kuvitukset ja julkaisut pyrkivät laajentamaan yleisön tietoisuutta ajankohtaisista ja tärkeistä aiheista. Kaiser toimii väliaikaisena professorina Leipzigin taideakatemiassa ja luennoi ja vetää työpajoja ympäri maailmaa.

Evan McGuinness on irlantilainen graafinen suunnittelija ja yksi oslolaisen designtoimiston Bielke&Yangissa partnereista. Bielke&Yang on erikoistunut brändäys- ja identiteettisuunnitteluun. Studio työskentelee monipuolisen asiakasvalikoiman kanssa toimittaen räätälöityjä käytännöllisiä ratkaisuja, joiden juuret löytyvät käytettävyydestä ja käsityöstä. McGuinnes kertoo miten Bielke&Yang on sopeutunut, kasvanut ja sisällyttänyt uusia prosesseja kehittääkseen studiota jatkuvasti viimeisen 10 vuoden aikana.

Osana festivaalia nähdään taas suosittu PechaKucha-puheosuus, jossa esiintyvät Jesper Bange, Mirkku Kullberg, Vuoden Graafikot 2022 Christoffer ja Kaisa Leka sekä Sanni Wessman. Jokainen tuo näytille 20 kuvaa, joista jokainen on esillä 20 sekuntia. Yhden puheenvuoron kesto on siis aina 6 minuuttia ja 40 sekuntia. Säännöt ovat selkeät ja sisältö usein jotakin täysin odottamatonta. PechaKucha toteutetaan yhteistyössä Helsinki Design Weekin kanssa.

Tutustu koko ohjelmaan >>