Toimivan LinkedIn-profiilin vähimmäisvaatimukset

LinkedIn on yhä tärkeämpi työmedia, jonka kautta voi verkostoitua runsaan 1,5 miljoonan eri alojen suomalaisen kanssa. Maailmanlaajuisesti käyttäjiä on 774 miljoonaa. Jos LinkedInissä haluaa tulla löydetyksi, kannattaa oma profiili käydä läpi ja varmistaa, että se on ajan tasalla. Tarkista, että vähintään seuraavat kohdat ovat kunnossa.

#1 Herätä kiinnostus otsikolla

Kuvasi alle tulee profiilisi otsikko ja sillä herätetään kiinnostus. Mieti, miten kuvaat tiiviisti noin 220 merkillä osaamisesi ja nykyisen tilanteesi parhaiten? Ole kaksikielinen, sillä niin LinkedInkin on. Ota mallia kollegalta tai vaikka alasi gurulta.

#2 Mitä olet tehnyt aiemmin?

Kerro perustiedoissa urasi pääkohdista. Voit korostaa saavutuksiasi ja vastuitasi ja kertoa, mikä sinua motivoi työelämässä ja mihin suuntaan haluat kehittää uraasi. Muista lisätä myös sähköpostiosoitteesi, jos haluat, että sinuun on helppo ottaa yhteyttä.

# 3 Minkälaista kokemusta sinulla on?

LinkedIn-profiilista ei tarvitse löytyä kaikkea tietoa sinusta 25 vuoden ajalta, vaikka se onkin ansioluettelomainen. Hyvä ohjenuora on, että kokemuskohdasta löytyy noin viimeisen viiden vuoden tiedot. Täytä profiili niiltä osin, kuin koet sen olevan nykyiselle osaamisellesi ja uratavoitteillesi relevanttia.

# 4 Uskottava profiilikuva

Profiilikuva on tunnistettava ja uskottava. LinkedInissä esiinnytään omalla naamalla. Kuvan ei tarvitse olla passikuva, mutta se ei myöskään saa olla bilekuva.

#5 Opettele sanoittamaan osaamisesi

Kun osaat sanoittaa osaamisesi hyvin, muokkaat profiilistasi timanttisen. Käytä osaamiseesi liittyviä sanoja ja sertifikaatteja, titteleitä ja koulutuksia läpi koko profiilisi. Näin luot vahvan yhtenäisen kuvan osaamisestasi. Mieti tarkkaan, millä sanoilla haluat tulla löydetyksi, mitkä parhaiten kuvaavat osaamistasi tai edustamasi organisaation tarjoomaa.

# 6 Ole itsevarma profiilia muokatessa

Tuo esille ne ammatilliset kulmat, jotka ovat sinulle tärkeimpiä. Mikä on urakehityksesi seuraava vaihe? Mitä ja minkälaisia töitä haluat löytää? Ole myös aktiivinen ja verkostoidu muiden osaajien kanssa.

LinkedIn on rekrytoijien mukaan nykyään tärkein rekrytoinnin kanava. Sieltä löytyy laajasti eri
alojen ihmisiä.

Vinkit antoi LinkedIn-asiantuntija Tom Laine.

Teksti Jenni Junkala, kuva Andrew Kliatskyi

Juttu on julkaistu aiemmin ERTOn E>-lehden numerossa 1/2021