Psykologi neuvoo: Näin pääset irtisanomisen jälkeen jaloilleen

Irtisanominen kirpaisee, vaikka työn loppumista olisi salaa toivonutkin. Miten tilanteesta pääsee henkisesti jaloilleen? Psykologi Anna Tienhaara Työterveyslaitokselta kertoo selviytymisen stepeistä.

Potkut tuli! Mitäs nyt?

Ota ensimmäiseksi yhteys työpaikkasi luottamushenkilöön ja ammattiliittoon. Saat käytännön neuvoja oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi. Saatat olla esimerkiksi oikeutettu uravalmennukseen. Muista myös ilmoittautua TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi.

Olit ehkä miettinyt irtisanoutumista jo ennalta, mutta et uskaltanut ottaa ratkaisevaa askelta. Nyt ratkaisu tehtiin puolestasi. Vaikka olisitkin toivonut muutosta mielessäsi, sinulla saattaa olla tyhjä olo ja töistä poisjääminen voi ahdistaa. Hae tarvittaessa keskusteluapua.

Irtisanominen ahdistaa – se on luonnollista

Monen työpaikalla on ollut useitakin yt-neuvotteluja, joista on aina ennen selvinnyt kuivin jaloin. Kun irtisanominen osuu kohdalle, voi itsensä tuntea surkimukseksi, kun ei enää kelvannutkaan. Valtaosasta irtisanominen tuntuu pahalta ja turralta. Yhtä lailla voi olla hämmästynyt, vihainen tai ahdistunut.

Useimpia epävarma tulevaisuus ahdistaa. Tuntemukset voivat liittyä esimerkiksi ikään tai siihen, missä vaiheessa on työuraansa. Sekin vaikuttaa, mitä työ merkitsee itselle ja mitä odotuksia juuri tähän työhön on liittynyt. 

Työ on monelle osa identiteettiä, mutta kannattaa muistaa, että ihminen on arvokas on töitä tai ei. 

Riippumatta irtisanomiseen liittyvistä ajatuksista, tuntemuksiaan kannattaa pohtia ystävien, perheenjäsenten ja muiden samaan aikaan irtisanottujen kanssa. Apua ja neuvoja saa myös ammattikohtaisista Facebook-ryhmistä. Lisäksi TE-toimiston tai uravalmentajan kanssa voi vaikka miettiä, miten parantaisi työllistymismahdollisuuksiaan. 

Jo riittää vatvominen!

Jossain vaiheessa irtisanomista ei enää jaksa käydä läpi. Silloin on yleensä jo käsitellyt asiaa riittävästi ja on valmis siirtymään eteenpäin. Toiset pääsevät jaloilleen viikossa irtisanomisesta, toisilla menee pitempään. 

Jos ahdistus vaikuttaa uneen, ota yhteys terveydenhuollon ammattilaisiin. Ole itsellesi armollinen: irtisanominen ei ole oma syysi. Asiat järjestyvät ajallaan.

Tutki ERTOn ja DigiMaMan koulutuksia. Löytyisikö sieltä valmennus, joka parantaisi työnsaantimahdollisuuksiasi?

Jutun asiantuntijana psykologi, vanhempi konsultti Anna Tienhaara Työterveyslaitokselta.

Teksti Leena Filpus, kuva Samantha Gades

Juttu on alunperin julkaistu ERTOn E>-lehdessä 4/2020.