Patrik Borgin vinkit: Näin jaksat työelämässä

Työelämä vaatii meiltä entistä enemmän. On jaksettava uudistua, kehittää työelämätaitojaan ja johtaa itseään. Jotta tämä onnistuisi, elämän pitää olla tasapainossa, sanoo hyvinvoinnin asiantuntija Patrik Borg.

#1 Selvitä, mikä elämässäsi on merkityksellistä

Mieti, mihin olet matkalla, ja mikä on sinulle elämässä tärkeää. Jos oma suunta ja aidot kiinnostuksenkohteet eivät ole selvillä, alkaa herkästi vain suorittaa asioita muita miellyttääkseen. Tämä johtaa siihen, ettei tee mitä itse haluaa, vaan tulee sanoneeksi useimpiin pyyntöihin liian usein kyllä. Tällainen elämä on todella kuluttavaa.

On osattava ottaa oma tila ja pitää kiinni omasta ajastaan, jotta olisi energiaa kehittää itseään.

#2 Vaali läheisiä ihmissuhteita

Ongelmat ja isot kriisit läheisissä ihmissuhteissa kuormittavat, kuluttavat ja ovat isoja energiasyöppöjä. Ihmissuhteiden eteen ja ongelmien ratkaisemiseen kannattaakin nähdä vaivaa. Parhaimmillaan läheisten kannustus ja tuki kantavat elämään kuuluvien mutkien yli ja tuovat iloa ja energiaa.

#3 Ota uniongelmat vakavasti

Laadukkaasta ja riittävästä unesta puhutaan paljon. Jos tiedät meneväsi liian myöhään nukkumaan, tilanne on helppo korjata.

Monesti uniongelmien taustalla on kuitenkin muita asioita, joiden ratkaiseminen ja jopa tunnistaminen voi olla hankalaa. Esimerkiksi stressi, taloushuolet ja epävarmuus tulevasta voivat ahdistaa niin, ettei unta saa riittävästi, eikä uni ole palauttavaa. Silloin ei ole voimia ja kapasiteettia myöskään syödä ja liikkua laadukkaasti.

#4 Älä epäröi hakea apua

Hyvinvointi koostuu monesta palasesta, eikä todellista ongelmien syytä pysty aina itse tunnistamaan. Kannustan hakemaan apua esimerkiksi työnohjauksesta.

Usein käy myös niin, että kun saa petrattua jotain elämänsä osa-aluetta, muutkin asiat alkavat näyttää valoisammilta. Esimerkiksi liikkuminen tuo energiaa, jolloin jaksaa syödä fiksummin, ja se taas virkistää mieltä ja ehkä unikin syvenee. Ehkä tärkeintä on silti ymmärtää, mikä on juuri minulle elämässä tärkeintä.

On osattava ottaa oma tila ja pitää kiinni omasta ajastaan, jotta olisi energiaa kehittää itseään.

Tavoitteena tasapaino

”Minulla on ollut onni pysyä suhteellisen terveenä, olen kasvanut liikunnalliseksi ja ravitsemusterapeuttina olen kehittänyt syömistänikin matkan varrella. Olen miettinyt silti paljon asioiden ja työtehtävien priorisointia. On oltava tarkkana siitä, että tietää, mitä ehtii tehdä. Aika usein pitää osata sanoa ei eikä ottaa ylimääräisiä hommia. Se on jatkuvaa tasapainoilua, ja olen oppinut siinä aika hyväksi. Teen työni työaikana ja pidän lomani. Minulla ei ole ”aina töissä” -mentaliteettia.

Välillä työssäni on intensiivisempiä viikkoja, mutta valinta on tietoinen. On tärkeää, että tällaisia jaksoja seuraa rauhallisempia aikoja, jotta uudet ajatukset pääsevät kehittymään. Olen tarkkana myös nukkumisen kanssa. Esimerkiksi lomalla olisi kiva valvoa vaikka läpi yön, mutta menen silti nukkumaan, sillä en halua rytmini menevän sekaisin. Töiden priorisointi ja uni ovat jaksamiseni keihäänkärkiä. Ja kas kummaa, kun asioita tekee paremmin, energiaakin on enemmän.”

 

Kuka?
Patrik Borg
Ravitsemuksen ja hyvinvoinnin asiantuntija ja työelämävalmentaja. Hän on kirjoittanut useita kirjoja ravitsemuksesta, ja hän pitää muun muassa Pöperöproffa-blogia.

 

Teksti Leena Filpus, kuvat Meeri Utti
Juttu on julkaistu alunperin ERTOn E>-lehden numerossa 3/2019.